05 - 사해성경사본들

f. 마소라 택스트 (MT)


1947년 두루마리들이 발견되기 이전에는, 비록 MT 보다 최소 500년 이상 고대 히브리어 본문과 근접성을 가지고 있는 칠십인경이 있었지만, 성경은 중세의 자료에(MT) 근거해서 연구되었다. 헬라어 본문들이 고대 히브리어 사본들과 훨씬 가깝다면 우리가 이러한 헬라어 증거들을 의지 하는 것이 선호되어야 하지 아닐까? 그렇지는 않다. 그런 생각들은 별로 효과적인 것이 아니다, 왜냐하면 히브리어 본문과 헬라어 본문에는 많은 차이가 있기 때문이고, 다만 헬라어의 본문들이 더 오래된 것이라고 해서 그것이 더 선호 되어서는 안된다. 그러므로 마소라 학자들에 의해 우리에게 남겨진 중세의 히브리어 성경들에 집중해 보는 것은 옳다. 더구나 중세의 사본들은 그 시기가 늦다는 사실이 그것의 신뢰도를 떨어 질지도 모른다는 생각과는 달리 아주 충실한 본문이다. 왜냐하면 유대광야에서의 발견은 중세의 MT와 정확히 일치하는 택스트가 이미 기원전 1세기와 기원후 1세기에 있었음을 가르쳐 주고 있기 때문이다. 이 부분은 우리가 강조하고 싶은 첫번째 사항이다. 다행히도 2000년 전부터 지금까지 MT는 변경되지 않았던 것이다. 하나님의 진정한 경이로움이던지, 혹은 사람의 작품이던지, 이런 서기관의 정확성은 처음 바리새인들에 의해서 수행이 되어왔고, 탈무드의 현인들에 의하여 엄중히 규정되어 왔으며, 중세 랍비 문헌을 통해 영속되었던 것이다.

두번째 요점은: 쿰란의 원시 마소라 사본들은 (proto-Masoratic texts) 중세의 자음 본문들과 가까운 반면, 쿰란 외의 유대광야지역에서 발견된 23개의 택스트들은 중세의 것들과 일치한다. 이 사본들 (23개 사본)의 중세 본문들과의 차이점은 얼마 안되는데, 철자나, 아주 작은 세부사항에 지나지 않으며, 단락 구분이나 시편의 배치 등에 일부 차이가 날 뿐이다. 이러한 종류의 차이점은 중세 사본들 그 자체 안에서도 얼마든지 일어나는 것들이다. 다른 말로, 2000년전의 마사다 택스트가 중세의 사본들과 다른 정도는 중세 사본들이 그 자체안에서 서로 차이가 나는 정도 그 이상은 결코 아니라는 것이다. 따라서, MT의 완벽한 것으로 가장 오래된 레닌그라드 사본(codex Leningrad)과 쿰란 외의 사해 사본들과의 아주 적은 차이점은 바로 그들이 같은 그룹에 속했음을 말해주거나 원시 랍비 문서들과 같은 계열에 속한 것이라고 정의해 볼수 있다. 즉 이 계열은 MT의 자음 본문이 마소라 사본들 보다 1000년 또는 그이전부터 보존되어 왔었던 것이다. 다른 한편으로, 쿰란의 MT 계열의 두루마리들의 큰 그룹은 중세의 사본들과 조금 떨어진 관계라고 할 수 있다. 이런 현상은 쿰란에서 발견된 사본들의 사회-종교적 배경이 쿰란 외의 다른 유대 광야 지역 사본들의 배경과 다른 것에 기인한다. 이 다른 지역들은 소위 마사다 반란과 바르코크바의 자유를 위한 전쟁을 위한 사람들에 의해 점유 되었던 곳들이다. 이 그룹들은 영적 중심부인 예루살렘의 규례에 영향을 받은 히브리어와 헬라어 두루마리를 가지고 있었던 것이다. 예루살렘의 영향이 다른 지역들에도 얼마든지 미쳤기 때문에 이 사실은 별로 놀랄만 한 것이 되지는 못한다. 사실, 나는 이 사본들이 성전의 뜰에 있던 성경의 ‘정통 본문’ (sefer ha-‘azarah)으로 부터 카피된 것을 보이려고 해 왔다. 이와 상반되게, 쿰란 공동체는 이 규칙에 제한되지 않았고, 우리가 발견한 바로는 쿰란 외 지역의 똑같은 사본들과 한 발자국 떨어진 사본들이 존재 한다는 것이었다. 그러므로 세번째 요점은: 쿰란 외의 유대광야에서 발견된 사본들은 중세의 사본들과 아주 작은 부분에 이르기까지 일치 한다는 것이다. 왜냐하면 그것들은 예루살렘 성전의 규칙을 따르는 사람들에 의해 소유되었기 때문이다. 그러나 한편, 쿰란의 원시 마소라 사본들은 이 중앙 (예루살렘) 본문들 보다 상당히 떨어진 모습이라는 것이다.

여기까지, 마소라 계열에 대하여 이야기 해왔다. 학자들은 이 본문을 마소라 본문의 옛날 형태, 즉 원시 마소라 (본문)라고 부른다. 왜냐하면 그것은 중세에 붙여진 모음 부호와 엑센트 부호가 결여되어 있기 때문이다. 그러나, 여기서 우린 그것을 그냥 단순히 MT(마소라 택스트)라고 하자.

(계속) 번역 : 김하연 목사(대구 삼승교회)

<발췌:쿰란출판사 "사해사본과 그리스도교의 기원">

f. The Masoretic Text

Before the scrolls were discovered, that is, before 1947, the Bible was studied on the basis of medieval sources, although we had access to ancient copies of the Septuagint, which are far closer to the ancient Hebrew texts than the medieval MT—by 500 years or more. Would it not have been preferable if we had resorted to these Greek witnesses, since they are much closer in time to the ancient Hebrew copies? No, this line of thinking would not have been productive, since there are many differences between the Hebrew and Greek, and one should not turn to the Greek just because it is older. Therefore, one was right in turning to the medieval version of Hebrew Scripture left to us by the Masoretes. Furthermore, it is now known that the medieval manuscripts were not as untrustworthy as their late date may lead us to believe. For the finds from the Judean Desert have taught us that the exact same text as the medieval MT was already extant in the last century bce and the first century ce. This is the first detail we want to stress. From the turn of the era, more than two thousand years ago, until today, MT has remained virtually unchanged. A veritable divine marvel, or more likely a man-made creation, since this scribal precision was first undertaken by the Pharisees, prescribed by the sages of the Talmud, and perpetuated by the medieval rabbinic literature. The second point is: All the 23 texts found at the Judean Desert sites except for Qumran are identical to the medieval consonantal text of MT, whereas the proto-Masoretic Qumran texts come close. The only few deviations from the medieval text pertain to orthography, a few minute details, paragraphing, and the layout of individual Psalms. These few variations resemble the internal differences among the medieval manuscripts of MT themselves. In other words, the Masada texts of 2000 years ago differ no more from the medieval texts than the latter differ among themselves. Accordingly, the low level of divergence between codex Leningrad, the oldest complete copy of MT, and texts from the Judean Desert outside of Qumran allows us to regard them as belonging to the same group, or in our terminology, to the inner circle of proto-rabbinic texts. This inner circle contained the consonantal framework of MT one thousand years or more before the time of the i.3:Masorah»; codicesXXVIII (see n. 26)arendon, 2000). On the other hand, the large group of MT-type scrolls from Qumran are slightly removed from the medieval text. This phenomenon was created by the different socio-religious background of the texts found at Qumran compared with those found at the other sites in the Judean Desert. These other sites were inhabited by what we may call the rebels of Masada and the freedom fighters of Bar Kochba. These groups possessed Hebrew and Greek biblical scrolls that closely reflected the instructions of the Jerusalem spiritual center, a fact that comes as no surprise, as Jerusalem’s influence over these groups is evidenced in other areas as well. In fact, I have tried to show that these scrolls were actually copied from the master copy of the Bible that was kept in the Temple court (sefer ha-‘azarah). In contrast, the Qumran community was not bound by these rules, and what we find there are copies that were one step removed from the exact copies from sites beyond Qumran. Point number three thus is: The Scripture scrolls from the sites in the Judean Desert outside Qumran are identical in all details to the medieval MT, because they were owned by people who followed the rules of the Jerusalem Temple; on the other hand, the proto-Masoretic scrolls from Qumran are further removed from this central text. So far, we have spoken mainly about the Masoretic family. Scholars call this text the ancient form of this text proto-Masoretic, as it lacked the vowels and accent marks added in the Middle Ages. However, here we simply refer to it as MT.

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